donderdag 10 november 2011

Sintknutsels 3

Hallo allemaal,

Vandaag maken we het trio af met het paard van sinterklaas: Amerigo.
Bij de uitleg van het pietje staat wat duidelijker
hoe je de pompoms moet maken.

We beginnen weer met 2x2 cirkels. 
De grootste cirkel is weer dezelfde maat als van 
het pietje en de sint. 
De kleinere cirkel is echter kleiner. 
Voor het paard gebruiken we voor het hoofd cirkels met een
doorsnede van 4 cm met een gat van 1,7 cm.

Verder hebben we witte wol, zwart, wit en rood vilt (niet op de foto), wit chenilledraad ( zo,n 15 cm x 2 ) en 2 oogjes nodig.


We maken de twee witte pompoms door de cirkels  
helemaal te omwikkelen.
Voor de grote cirkel gebruikte ik 24 meter witte wol. 
Als de grote helemaal omwikkeld is doen we twee chenille draadjes door het midden op deze manier;



Deze pompom maken we op dezelfde manier als 
de 'gewone' pompoms, open knippen en 
een draadje wol eromheen knopen. 
Je hebt nu een mooie bol met 4 benen.
Voor de kleine pompom gebruikte ik 6 meter.
Knoop de twee pompoms aan elkaar.
Voor de  snuit maakte ik een piepkleine pompom.
Die maakte ik zo;


Wikkel wat wol om twee vingers. Haal de wol eraf en knoop er direct een stukje wol omheen. Nu heb je een soort strikje. Knip de lussen door.


Knip de draadjes zo af dat het een mooi bolletje wordt.
Plak dit kleine bolletje als snuit op het hoofd.

Voor de staart knippen we een stukje zwart vilt van ongeveer 5 bij 6 cm aan de korte kant in zodat we een lange staart krijgen.


Rol het daarna op en zet vast met wat lijm.


Knip daarna de manen. 
Neem een stukje  zwart vilt van ongeveer 7 bij 3cm.


Vouw dat over de lengte dubbel en knip in.


Vervolgens knippen we de oren uit wit vilt 
en de hoeven (8x) uit zwart vilt.


De hoeven plakken we om de chenilledraad-poten. Twee tegen elkaar per poot voor een mooie afwerking.

Voor het mooie sintzadeldek nemen we een stuk rood vilt van 13 bij 4 cm.
we ronden de uiteinden af.


We plakken alles weer op de juiste plek en zie daar:

Amerigo!


Hoewel hij het heel leuk vind om aan jullie te laten zien 
hoe je hem kan maken vind hij het erg jammer dat ik daarvoor een niet zo flatteuze foto gebruikte!
Tja beter lukte het mij echt niet om hem op de foto te krijgen..........

Ik hoop dat jullie ze alledrie erg leuk vinden.
Dit was mijn eerste tutorial en hoewel ik af en toe iets vergat
op de foto te zetten hoop ik toch dat het duidelijk is.
Als dit niet zo is hoor ik het graag.

Veel plezier met knutselen.

Groetjes Kiek





2 opmerkingen:

  1. Wat ben jij leuk bezig joh en het geduld hiervoor..... Waar maak je het voor?

    Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb tot 3 jaar geleden met kinderen gewerkt en bedacht toen al veel knutsels. De afgelopen 3 jaar staan mijn vriendin en ik bij ons in het dorp op de kerstmarkt, braderie en aankomende zondag is er een fancy fair ten bate van de kinderboederij. Daar gaan we oa deze pakketjes verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Berichtjes maken mij heel blij!